Reflexintegratie
De leeftijd van 0 tot 8 jaar is een heel belangrijke ontwikkelingsperiode. Het is van groot belang dat we onze kinderen tijdens deze periode een heel rijke stimulerende omgeving aanbieden.
Kinderen bewegen vandaag de dag echter steeds minder vaak spontaan. Daardoor kunnen ze een neurologische en motorische achterstand oplopen: ze kruipen later, hebben problemen met hun fijne motoriek, kunnen niet lang aan een taak werken, zijn snel afgeleid...
Alle schoolse vaardigheden zoals schrijven, lezen, rekenen, kunnen stilzitten en een goede concentratie vragen om een goede rijping van het zenuwstelsel. Die rijping van het zenuwstelsel gebeurt helaas niet vanzelf. Kinderen moeten hiervoor in de echte driedimensionale wereld heel wat bewegingservaringen opdoen, maar we zien het kind steeds meer in een tweedimensionale wereld spelen (tablet, pc).
Door middel van reflexintegratie kijken we naar de basis van de ontwikkeling en onderliggende factoren die ervoor kunnen zorgen dat een kind niet rijp is, vaak door niet geïntegreerde reflexen. Door gerichte, speelse oefeningen wordt er ingezet op het verbeteren van deze basis, om zo hogere trappen in de ontwikkeling te kunnen nemen.
In de praktijk passen we diverse reflexintegratie methodes succesvol toe: Masgutova methode (MNRI), Rythmic Movement Training.